VA-arbete i Kristinelund
Jord på Flishult - nu är den klar!

Felsökning vid strömavbrott

Felsökning vid strömavbrott

Om strömmen går eller om det uppstår andra problem i elnätet har vi beredskap dygnet runt för att rycka ut och reparera felet. Men innan du anmäler felet till oss vill vi att du följer de enkla stegen här nedan. 

  1. Om möjligt, kontrollera om dina grannar har ström. Om närliggande fastigheter har ström så är det sannolikt att det är i din fastighet som problemet finns. Bor du i en hyreslägenhet eller bostadsrätt? Då är det din fastighetsägare som du ska kontakta och anmäla felet till. 

  2. Kontrollera om din jordfelsbrytare har löst ut, återställ den i så fall. Löser den ut igen? Då är det något fel i din anläggning, kontakta en elektriker för att få hjälp att felsöka.

  3. På din elmätares display visas L1 L2 L3 i nedre vänster hörn (se bild nedan). Saknar du någon av dessa tre betyder det att du saknar spänning fram till din anläggning. Kontrollera dina huvudsäkringar, tre stycken som oftast sitter i anslutning till din elmätare. Är någon av dessa trasig behöver du byta ut denna.

  4. Saknar du fortfarande någon av L1 L2 L3 i displayen efter att ha kontrollerat dina huvudsäkringar, då då ligger felet troligtvis i nätet, inte i din fastighet och då kan du göra en felanmälan till oss. 

  5. Besök vår sida med driftinformation för att se om vi redan känner till avbrottet och har lagt ut information. 

Om ovanstående steg inte har löst problemet bör du felanmäla till oss. Är det ett mindre brådskande ärende kan du använda vårt formulär för felanmälan.

Är det av mer akut karaktär tar du kontakt med oss direkt, du hittar våra öppettider och telefonnummer på sidan här.