Kundservice stängt tisdag 14 oktober
Sista lasset matjord på Flishult

Tack för att du ställer om tillsammans med oss

27 november, 2020

Tack för att du ställer om tillsammans med oss

Vi på Njudung Energi har, precis som alla andra i dessa tider, behövt tänka i nya banor inom vissa områden. Vi försöker att låta det påverka dig som kund så lite som möjligt, samtidigt som vi vill göra det så säkert som det bara går för kunder och medarbetare. Det innebär bland annat att vi ställer in eller skjuter fram en del servicebesök, där vi skulle ha kollat till din fjärrvärmeanläggning eller bytt din vattenmätare. Vi tar emot så få fysiska besök till kontoret som möjligt. För några veckor sedan tog vi också beslutet att stänga vår kundservice för besök. Det är ändå enkelt att nå oss. Vi finns för dig på telefon, e-post och chat.

Trygga kunder och leveranser

– Njudung Energi bedriver verksamheter som innebär viktiga samhällsfunktioner, säger VD Marcus Tingvall. Vatten, el, fjärrvärme, bredband och renhållning, det ska fungera, även om det pågår en pandemi. Du som kund ska känna dig trygg, inte bara ur smittspridningsperspektiv, utan också med våra leveranser, även om världen är upp och ner just nu.

Säker arbetsmiljö

Det är även viktigt att våra medarbetare har en trygg arbetsmiljö och hjälper till att minimera smittspridningen.

För många av våra medarbetare innebär omställningen hemmakontor och digitala möten. Det funkar bra för de flesta och vi hittar nya vägar att samverka och ”träffas”. Modern teknik och bra plattformar för kommunikation gör det möjligt att jobba, även om det sker på distans.

Vår verksamhet tillåter ju inte alltid hemarbete. Marcus Tingvall:

– Vår driftpersonal och våra montörer kan inte jobba hemma, men vi försöker hitta lösningar för att det ska bli så bra som möjligt. Där möjlighet finns, delar vi in driftpersonal i grupper för att säkerhetsställa att vi inte får in smitta i hela personalgruppen.

Saknar korridorspratet

Marcus Tingvall är en av dem som jobbar hemifrån sedan några veckor tillbaka. Han har sitt hemmakontor i villan i Eksjö. Vad ser han för utmaningar med att inte finnas på kontoret varje dag?

– Man tappar ”korridorspratet” vilket innebär att viss informationsöverlämning inte sker naturligt, utan man får arbeta lite hårdare för det nu, säger Marcus. Många medarbetare träffar jag inte via Teamsmöte och jag saknar att inte få tillfälle att växla några ord och få en uppdatering av läget.

Vad ser han fram emot när pandemin är över?

– Som ny VD hade jag velat göra många fler verksamhetsbesök för att få en bättre inblick i alla våra olika processer. Det ser jag fram emot att kunna göra, säger Marcus och tillägger:

– Jag vill tacka för att du, kund och medarbetare, håller i, håller ut och håller avstånd tillsammans med oss. Att vi gör det här tillsammans är viktigt.