20 april, 2022
Förtydligande kring elpriskompensationen
Vi har många kunder som hör av sig till oss angående elpriskompensationen och här hoppas vi kunna ge svar på de vanligaste frågorna.
På grund av de höga elpriserna avsätter regeringen knappt sju miljarder för att ge stöd till de ca 2 miljoner hushåll som förbrukat minst 700 kWh/månad mellan december 2021 och februari 2022.
Kompensationen hanteras av elnätsbolagen och vi på Njudung Energi har som ambition att kompensera våra kunder på fakturan som skickas ut i maj.
Gällande kompensationen för mars månad finns i dagsläget ingen tidplan på plats, utan mer information väntas från regeringen.
Kan jag som kund göra något?
Du kan inte ansöka om eventuell kompensation. Ersättningen betalas ut automatiskt, förutsatt att din förbrukning under de aktuella månaderna uppfyller de kraven. Det går inte heller att själv välja hur utbetalningen ska ske.
På vilket sätt görs utbetalningen?
För kunder hos Njudung Energi dras elpriskompensationen från fakturan. Om den första fakturan innehållande kompensationen inte räcker för att täcka hela beloppet kommer överskjutande kompensation att dras från efterföljande fakturor tills hela ersättningen erhållits.